Hyppää pääsisältöön

Olet täällä

10 vinkkiä tupakoinnin lopettamiseen

Tupakoinnin lopettaminen on yksi elämäsi suurimmista haasteista.Seuraavat vinkit tupakoinnin lopettamiseen auttavat sinua pysymään motivoituneena ja oikealla tiellä.

Vinkki 1: Suunnittele tupakoinnin lopettaminen hyvin.

Tupakoinnin lopettaminen ei ole helppo tehtävä. Laadi juuri sinulle sopiva suunnitelma, joka auttaa tavoitteesi saavuttamisessa.

Päivämäärä on tärkeä! Valitse päivämäärä, jolloin lopetat tupakoinnin, ja pysy siinä. Tämä on erittäin hyvä tapa valmistautua henkisesti tupakoinnin lopettamiseen.

Mieti, haluatko lopettaa tupakoinnin kokonaan vai vähitellen, ja löydä sinulle sopivat nikotiinikorvaushoitotuotteet.

Vinkki 2: Muista, miksi päätit lopettaa.

Laadi luettelo kaikista syistä, joiden vuoksi haluat lopettaa tupakoinnin. Laita luettelo paikkaan, josta näet sen.

Kun luovuttamisen halu iskee, muistuta itseäsi mistä syistä lopetat tupakoinnin. Jatka sitten matkaa!

Vinkki 3: Käytä savukkeista säästämäsi rahat itsesi hemmotteluun.

Keskimäärin tupakoitsija kuluttaa savukkeisiin päivässä noin 3,75 – 5,60 euroa eli peräti 113 – 168 euroa kuukaudessa *. Laske, miten paljon sinä voisit säästää! Pidä huoli siitä, että näet konkreettisesti säästämäsi rahat. Avaa säästämääsi käteistä rahaa varten oma tili tai ota käyttöön "lopetuspurkki", johon talletat säästyneet rahat. Hauskin vaihe on päättää, miten käytät ne.

*perustuu 20 savukkeen askiin, joka maksaa noin 7,50 euroa ja keskimääräiseen päivässä poltettujen savukkeiden määrään (10–15 kpl).

Vinkki 4: Kokeile nikotiinikorvaushoitoa.

Kun lopetat tupakoinnin, nikotiinin aiheuttamat vieroitusoireet voivat saada olosi tuntumaan ärtyneeltä, ahdistuneelta tai alakuloiselta. Nikotiinikorvaushoito voi auttaa torjumaan vieroitusoireita, ja näin pystyt jatkamaan päivittäistä elämääsi normaalisti!

Vinkki 5: Lopeta yhdessä ystävän kanssa.

Houkuttele mukaan ystävä, joka haluaa myös lopettaa. Voitte auttaa toisianne pysymään motivoituneina ja tiedätte, ettette ole yksin.

Vinkki 6: Tunnista, mikä saa sinut himoitsemaan savuketta.

Vahvista tahdonvoimaasi rajoittamalla tai välttämällä niitä tekijöitä, jotka yleensä yhdistät tupakointiin. Lue, miten opit tunnistamaan nämä tekijät.

Vinkki 7: Keksi tekemistä, jolla taltutat halun tupakoida.

Aina kun tunnet halua tupakoida, taltuta se keksimällä jotain muuta tekemistä. Tupakanhimo kestää yleensä 5–10 minuuttia, joten laadi itsellesi luettelo asioista, joita voit tehdä tämän ajan. Voit esimerkiksi kävellä korttelin ympäri, soittaa ystävälle, siistiä työpöydän tai katsoa uutiset.1

Vinkki 8: Nujerra stressi liikunnalla.

Liikunta on erinomainen tapa lievittää tupakoinnin lopettamisesta johtuvaa stressiä. Kävele, juokse, ui tai aloita jokin uusi laji. Keuhkojesi kapasiteetti kasvaa jopa 10 % yhdeksän kuukauden kuluessa lopettamisesta, joten suorituskykysi paranee.2

Vinkki 9: Tukeudu läheisiin ihmisiin.

Kerro ystävillesi ja perheellesi, että yrität lopettaa tupakoinnin. He tietävät, miten suurenmoisesta asiasta on kyse, ja tukevat sinua matkan varrella. Kun jatkaminen tuntuu vaikealta, tukeudu läheisiisi saadaksesi heiltä rohkaisua.

Vinkki 10: Ajattele positiivisesti.

Välillä koet hetkiä, jolloin haluaisit vain lyödä hanskat tiskiin ja polttaa savukkeen. Kun näin käy, ota pieni aikalisä ja mieti kaikkia myönteisiä asioita, joita savuttomuus tuo tullessaan. Saat lisää energiaa, paremman maku- ja hajuaistin, terveemmän ihon, valkoisemmat hampaat sekä lukuisia muita terveyshyötyjä.2

  1. https://www.smokefree.gov/cravings
  2. http://www.nhs.uk/Livewell/smoking/Pages/Betterlives.aspx
Myter och fakta om nikotin

Huolestuttaako sinua, että vaihdat yhden riippuvuuden toiseen? Onko lopettaminen kertaheitolla mielestäsi tehokkain tapa päästä eroon tupakasta? Hanki tietoa tupakoinnin lopettamisesta vahvan suunnitelman tueksi.

Luuletko, että tupakoinnin lopettaminen lisää stressiä? Onko mielestäsi liian myöhäistä lopettaa, koska vahinkoa on jo ehtinyt syntyä? Haluamme antaa sinulle tosiseikkoihin perustuvaa tietoa tupakoinnin lopettamisesta.