Hyppää pääsisältöön

Olet täällä

Faktoja tupakoinnin lopettamisesta

Monen mielestä lopettaminen kertaheitolla on paras tapa lopettaa tupakointi tai että nikotiinikotiinikorvaushoito aiheuttaa yhtä paljon haittoja ja riippuvuutta kuin tupakointi. Haluamme antaa sinulle tosiasioihin perustuvaa tietoa tupakoinnin lopettamisesta ja nikotiinikorvaushoidosta, koska tupakoinnin lopettaminen on todella haasteellista. Tiedoista voi olla sinulle apua.

Myytti 1: Olen tupakoinut niin pitkään, että terveyshaittoja on jo ehtinyt tulla.

Tupakoinnin lopettaminen missä iässä tahansa tuo terveyshyötyjä, jotka alkavat jo samana päivänä kun lopetat! Jo 5 vuoden kuluttua sydänkohtausriski vähenee noin puolella verrattuna tupakointia jatkavan henkilön riskiin.15 vuoden kuluttua sydänsairauden riski on lähes sama kuin henkilöllä, joka ei ole koskaan tupakoinut!1,2,3

Lue lisää, millaisia muita terveyshyötyjä tupakoinnin lopettamisella on.

Myytti 2: Minun ei kannata lopettaa tupakointia, koska lihon.

Paino nousee usein hieman tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tupakoinnin lopettaminen on silti yksi parhaita terveystekoja. Savukkeiden sisältämä nikotiini voi heikentää ruokahalua, joten tupakoitsija saattaa tuntea vähemmän näläntunnetta. Nikotiinikorvaushoito voi kuitenkin lievittää tupakanhimoa ja auttaa painonhallinnassa, kun lopetat tupakoinnin.4,5

Myytti 3: Tupakoinnin lopettaminen lisää stressiä.

Tupakka lievittää stressiä vain väliaikaisesti. Tutkimuksen mukaan pitkällä aikavälillä tupakointi lisää ahdistuneisuutta ja masennusta. Tosiasiassa tupakoitsijan ahdistuksen ja masennuksen riski on 70 % suurempi tupakoimattoman riskiin verrattuna.6,7

Sen sijaan että hapuilisit taas uutta savuketta, tutustu vinkkeihin stressin hallinnasta.

Myytti 4: Lopettaminen pelkän tahdonvoiman avulla on tehokkain tapa.

Todellisuudessa ainoastaan 4–7 % tupakoinnin lopettajista pystyy lopettamaan pelkän tahdonvoiman avulla. Lopettaminen on siis todella vaikeaa, joten on hyvä saada apua ja tukea.8

Nikotiinikorvaushoitotuotteen käyttö voi jopa kaksinkertaistaa mahdollisuudet lopettaa tupakointi onnistuneesti verrattuna pelkkään tahdonvoimaan.5

  1. http://www.webmd.com/smoking-cessation/features/10-persistent-myths-about-smoking
  2. http://ash.org.uk/stopping-smoking/stopping-smoking-the-benefits-and-aids-to-quitting/
  3. http://www.world-heart-federation.org/press/fact-sheets/tobacco-totally-avoidable-risk-factor-of-cvd/
  4. http://www.npr.org/2011/06/09/137085989/the-skinny-on-smoking-why-nicotine-curbs-appetite
  5. http://www.tobacco-cessation.org/PDFs/NicFactSheet-09-07.pdf
  6. https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/tobacco/withdrawal-fact-sheet#q10
  7. https://www.bhf.org.uk/news-from-the-bhf/news-archive/2015/february/smokers-at-increased-risk-of-depression-and-anxiety
  8. http://www.webmd.com/smoking-cessation/quit-smoking

Tupakoinnin lopettaminen on yksi elämäsi suurimmista haasteista. Seuraavat vinkit auttavat sinua pysymään motivoituneena ja oikealla tiellä.

Laske lopettamislaskurimme avulla, miten paljon voit säästää lopettamalla tupakoinnin.