Hyppää pääsisältöön

Olet täällä

Painonhallinta

Tiedämme, että monet ovat huolissaan painostaan tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Jotta pystyt pitämään painosi hallinnassa, on hyödyllistä ymmärtää millaisia muutoksia elimistössäsi tapahtuu ja miten tuotteemme voivat auttaa sinua.

Nikotiini vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ruokahaluun.

Nikotiini (savukkeiden ja nikotiinikorvaushoitotuotteiden sisältämä aine) kiihdyttää aineenvaihduntaa, joten elimistösi polttaa kaloreita nopeammin ja ruokahalusi vähenee. Jos lopetat tupakoinnin, aineenvaihduntasi hidastuu eli elimistösi polttaa kaloreita hitaammin. Nikotiinikorvaushoitotuotteiden sisältämä nikotiini voi auttaa sinua painonhallinnassa, kun lopetat tupakoinnin.1,2

Vinkkejä painonhallintaan1,3

Seuraavat helpot vinkit voivat auttaa välttämään painonnousua, kun lopetat tupakoinnin:

  • Liiku säännöllisesti. Kulje töihin tai käy ystävien luona kävellen tai pyörällä, tai lähde mukaan ohjattuun liikuntaan.
  • Pidä terveellisiä välipaloja mukanasi siltä varalta, että nälkä yllättää. Pähkinät, kuivatut hedelmät, tuoreet hedelmät ja kasvikset ovat hyviä vaihtoehtoja.
  • Nauti pienempiä ruoka-annoksia, kunnes aineenvaihduntasi on tasaantunut. Muista, että kylläisyyden tunne tulee vasta 20 minuutin kuluttua ruokailusta. Pidä siis tauko (lähde kävelylle) päivän pääaterian jälkeen. Puolen tunnin kuluttua huomaat, oletko vielä nälkäinen. Jos olet, turvaudu terveelliseen välipalaan.
  • Ota kokatessasi käyttöön terveellisiä ruokaohjeita sisältävä keittokirja.
  • Rajoita alkoholin käyttöä.
  1. http://www.nhs.uk/Livewell/smoking/Pages/weightgain.aspx
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0013815/
  3. http://www.nhs.uk/Livewell/alcohol/Pages/calories-in-alcohol.aspx

Tupakoinnin lopettaminen on yksi elämäsi suurimmista haasteista. Seuraavat vinkit auttavat sinua pysymään motivoituneena ja oikealla tiellä.

Laske lopettamislaskurimme avulla, miten paljon voit säästää lopettamalla tupakoinnin.