Hyppää pääsisältöön

Olet täällä

Miten voitat tupakanhimon?

Kun lopetat tupakoinnin, saatat kärsiä alkuvaiheessa voimakkaasta tupakanhimosta. Tupakanhimon ymmärtäminen on olennaista, jotta voit voittaa sen ja päästä eroon tupakoinnista. Me autamme sinua. Olemme koonneet vinkkejä, jotka auttavat sinua välttämään tupakanhimon ja lievittävät vieroitusoireita.

Tunnista, mikä saa sinut himoitsemaan savuketta.

Kirjoita muistiin kaikki asiat ja tilanteet, jotka saavat sinussa aikaan halun tupakoida – ne ovat laukaisevia tekijöitä. Voit vahvistaa tahdonvoimaasi ja parantaa mahdollisuuksiasi onnistua lopettamaan tupakoinnin kokonaan rajoittamalla tai välttämällä näitä tekijöitä.

Esimerkiksi jos yleensä poltat savukkeen samalla kun juot aamukahvin, aamukahvi on yksi laukaisevista tekijöistä. Kokeile jotain muuta juomista, esimerkiksi teetä tai tuoremehua!

Vältä laukaisevia tekijöitä luopumalla totutuista tavoista.

Tupakoitko aina työpaikalla, kun olet tauolla? Tupakoitko, kun nautit alkoholia yhdessä ystävien kanssa? Tupakoitko, kun tunnet olosi stressaantuneeksi?

Tavan muodostuminen vie aikaa. Tavasta eroon pääseminen ei myöskään tapahdu hetkessä. Kun olet missä tahansa tilanteessa, jossa normaalisti hapuilisit käsiisi savuketta yritä toimia uudella tavalla.

Sen sijaan että lähtisit viettämään iltaa kantakapakkaan, mene paikkaan jota et yhdistä mielessäsi tupakointiin. Ehkä voisit mennä elokuviin tai ostoksille. Alkoholi on yleinen tekijä, joka laukaisee tupakoinnin. Yritä siis mahdollisuuksien mukaan välttää sitä etenkin ensimmäisellä viikolla, jolloin tupakanhimo on voimakkaimmillaan.

Jos tupakanhimo iskee ollessasi stressaantunut, yritä rentoutua muilla tavoilla. Soita ystävälle, kuuntele lempikappaleesi tai käy kävelyllä (liikunta on loistava keino lievittää stressiä).

Jos yleensä tupakoit aterian jälkeen, lähde sen sijaan vaikka lyhyelle kävelylenkille.

Valmistaudu.

Lopettamisen jälkeenkin kohtaat muita tupakoitsijoita. Sinun on pysyttävä savuttomana tupakoivien ystäviesi tai työkavereidesi joukossa. Tämä voi tuntua vaikealta. Ei kuitenkaan ole mitään syytä katkaista ystävyyssuhteita, kunhan olet hyvin valmistautunut!

Jos olet tauolla työpaikallasi ja muut ympärilläsi tupakoivat, voit vaikkapa pureskella nikotiinipurukumia lievittääksesi äkillistä halua tupakoida.

Nikotiinikorvaushoitotuotteet voivat vahvistaa tahdonvoimaasi ja auttaa sinua voittamaan halun tupakoida lievittämällä nikotiiniriippuvuuden aiheuttamia vieroitusoireita. Nujertaaksesi sosiaalisen tilanteen laukaiseman tupakanhimon kokeile nikotiinipurukumia tai -imeskelytablettia.

Pysy positiivisena.

Keskity aina tupakoinnin lopettamisen positiivisiin puoliin – esimerkiksi terveytesi ja ulkonäkösi paranemiseen, rahan säästymiseen ja läheistesi iloon, kun päätöksesi lopettaa tupakointi tulee heidän tietoonsa. Pyörittele näitä positiivisia ajatuksia mielessäsi. Vielä tehokkaampaa on laatia luettelo positiivisista asioista ja ripustaa se näkyvälle paikalle, esimerkiksi jääkaapin oveen. Optimistinen asenne auttaa sinua, kun joudut kieltäytymään savukkeista.

Lievitä tupakanhimoa ja vieroitusoireita.

Nikotiinisuusumute lievittää tupakanhimoa ja vieroitusoireita jopa 60 sekunnissa, joten pystyt jatkamaan päivittäistä elämääsi normaalisti.

Myter och fakta om nikotin

Huolestuttaako sinua, että vaihdat yhden riippuvuuden toiseen? Onko lopettaminen kertaheitolla mielestäsi tehokkain tapa päästä eroon tupakasta? Hanki tietoa tupakoinnin lopettamisesta vahvan suunnitelman tueksi.

Laske lopettamislaskurimme avulla, miten paljon voit säästää lopettamalla tupakoinnin.