Hyppää pääsisältöön

Olet täällä

NICORETTE® ensimmäisen viikon haaste

Ensimmäinen viikko tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi olla vaikein, koska elimistö ei ole tottunut nikotiinin puutteeseen. Se on kuitenkin samalla yksi tärkeimmistä viikoista matkallasi kohti tupakoinnin lopettamista.

Jos onnistut pysymään savuttomana ensimmäisen viikon ajan, onnistuminen on 9 kertaa todennäköisempää*.1

*riippumatta siitä käytetäänkö nikotiinikorvaushoitoa vai ei.

Mahtavaa!

Auttaaksemme sinua selviytymään ensimmäisestä viikosta olemme luoneet avuksesi NICORETTE® ensimmäisen viikon haasteen.

Miten se toimii?

Ota haaste vastaan jo tänään!

Olemme koonneet yhteen kaikki tarvittavat apukeinot ja tuen auttaaksemme sinua selviytymään haastavasta ensimmäisestä viikosta.

1. päivä

VINKKI: Tunnista laukaisevat tekijät.

Vahvista tahdonvoimaasi rajoittamalla tai välttämällä tekijöitä, jotka yleensä yhdistät tupakointiin. Esimerkiksi jos yleensä poltat savukkeen samalla kun juot aamukahvin, aamukahvi on yksi laukaisevista tekijöistä. Kokeile jotakin muuta juomaa!

2. päivä

VINKKI: Keksi käsille ja suulle muuta tekemistä.

Tupakoitaessa käsillä ja suulla on jatkuvasti tekemistä. Tästä syystä voi olla hyödyksi keksiä tilalle jotakin muuta tilapäistä tekemistä (vaikkapa piirtäminen tai Rubikin kuutio).

3. päivä

VINKKI: Laadi luettelo

Tupakanhimo saattaa kestää noin 10 minuutin ajan.2 Laadi luettelo asioista, joita voit tehdä tänä aikana ja joilla voitat tupakanhimon. Voit esimerkiksi kävellä korttelin ympäri, soittaa ystävälle, siistiä työpöydän tai katsoa uutiset.

4. päivä

VINKKI: Ajattele positiivisesti!

Jos tunnet houkutusta polttaa, muistuta itseäsi, mistä syistä haluat lopettaa tupakoinnin. Keskity hyötyihin, joita tupakoinnin lopettaminen tuo tullessaan. Muista - olet saavuttamassa jotain suurenmoista!

Lue lisää tupakoinnin lopettamisen hyödyistä.

5. päivä

VINKKI: Lähde liikkeelle.

Käy kävelyllä tai juoksulenkillä tai liity johonkin liikuntaryhmään. Liikunta on erinomainen tapa lievittää tupakoinnin lopettamisesta johtuvaa stressiä. Samalla kulutat ylimääräisiä kiloja.

6. päivä

VINKKI: Hemmottele itseäsi.

Lopettamisesta on jo 6 päivää! Laske, miten paljon olisit käyttänyt rahaa savukkeisiin, ja käytä sama summa itsesi hemmotteluun. Olet ansainnut sen! Tarkista lopettamislaskurista, miten paljon voisit säästää kuukauden kuluttua.

7. päivä:

VINKKI: Torju tupakanhimo nikotiinikorvaushoitovalmisteen avulla. Kun lopetat tupakoinnin, nikotiinin aiheuttamat vieroitusoireet voivat saada olosi tuntumaan ärtyneeltä ja ahdistuneelta. Nikotiinikorvaushoito voi auttaa torjumaan vieroitusoireita, joten pystyt jatkamaan päivittäistä elämääsi normaalisti! Löydä sinulle sopivat tuotteet.

Selviydyttyäsi ensimmäisestä viikosta, voit jatkaa matkaasi kohti savuttomuutta. Jatkaminen voi olla vaikeaa, joten olemme koonneet faktoja ja vinkkejä, jotka voivat auttaa sinua pysymään oikealla tiellä.

  1. Tonnesen P et al. Eur Resp J 1999; 13:238-246.
  2. https://www.smokefree.gov/cravings
Myter och fakta om nikotin

Huolestuttaako sinua, että vaihdat yhden riippuvuuden toiseen? Onko lopettaminen kertaheitolla mielestäsi tehokkain tapa päästä eroon tupakasta? Hanki tietoa tupakoinnin lopettamisesta vahvan suunnitelman tueksi.

Kun lopetat tupakoinnin, voit saada nikotiiniriippuvuuden aiheuttamia vieroitusoireita. Tämä on täysin normaalia. Olemme koonneet tietoa ja vinkkejä, jotka auttavat sinua voittamaan vieroitusoireet!